Info k epidemické situaci - NOVÉ!

Pokyn je závazný pro všechny zaměstnance a žáky školy, jejich zákonné zástupce.

ZÁKLADNÍ HYGIENICKÁ PRAVIDLA:

Dodržování osobní hygieny - pravidelné a důkladné mytí rukou.

Dodržování co nejvíce homogenitu skupin, tříd, sociální izolace.

Ochrana úst a nosu v závislosti na opatřeních vlády - při nástupu ve společných prostorách, netestovaní všude.

Učitelé budou opakovaně probírat pravidla ochrany a prevence s žáky.

Nutno v co největší míře provádět dezinfekci rukou (při vstupu do budovy, školní jídelny, prostoru TV), úklid prostor

(zvýšený úklid všech prostor - dle pokynu), dodržování základních hygienických pravidel, do budovy nebudou

vpuštěny nemocné osoby, osoby s příznaky nemoci, pohyb cizích osob bude omezen.

Provoz školy, ŠD

Zákonní zástupci v prvním týdnu v září vyplní dotazník s aktualizací všech kontaktů.

Kontakt s nemocným, případně pozitivní výsledek testu na COVID-19 je zákonný zástupce žáka povinen neprodleně

hlásit ředitelce školy emailem.

Aktuální informace o opatřeních, změnách budou zveřejňovány na webu školy - Aktuality.

Doporučujeme používat jednorázové kapesníky.

Je nutné zajistit časté a efektivní větrání učeben.

Zaměstnanci školy budou sledovat zdravotní stav žáků.

Aktivity jiných subjektů v prostorách školy budou omezeny.

HYGIENICKÁ PRAVIDLA A STANDARD ÚKLIDU

V prostoru šatem, školní jídelny, vchod do TV, učebny - bude k dispozici dezinfekce. Na toaletách jednorázové

ručníky, případně vysoušeče rukou. Zajistí: správce učebny, úklid, vedoucí školní jídelny, školník.

Denní vynášení košů - používání košů s krytem.

Denně se provádí důkladný úklid všech místností, ve kterých se žáci a zaměstnanci školy pohybují. Úklid povrchů a

ploch se provádí na mokro, případně s použitím dezinfekčního přípravku, koberce se vysávají.

Je kladen důraz na dezinfekci (provádět ji podle konkrétních podmínek několikrát denně) povrchů nebo předmětů,

které používá větší počet lidí (např. kliky dveří, spínače světla, klávesnice a počítačové myši, baterie u umyvadel,

splachovadla, tlačítka u zásobníků mýdel či dezinfekce). Nutné je vyhnout se alergenním prostředkům.

Praní prádla bude probíhat při teplotách nad 60 °C. Nelze společně skladovat čisté a použité prádlo.

Školní jídelna musí respektovat zásady správné výrobní a hygienické praxe. Je důležité, aby se zajistilo mytí nádobí

při dostatečně vysokých teplotách.

Každá osoba je povinna si při vstupu do budovy školy a ve společných prostorech zakrýt dýchací cesty, a to takovým

ochranným prostředkem dýchacích cest, který je uveden v aktuálně platném mimořádném opatření MZd. Z

povinnosti nosit ochranu dýchacích cest jsou plošně vyjmuty:

- osoby s poruchou intelektu, s poruchou autistického spektra, a kognitivní poruchou nebo se závažnou alterací

duševního stavu, jejichž mentální schopnosti či aktuální duševní stav neumožňují dodržování tohoto zákazu,

- osoby, které nemohou mít ze závažných zdravotních důvodů nasazen ochranný prostředek dýchacích cest, a jsou

schopny tuto skutečnost prokázat lékařským potvrzením; tyto osoby jsou však povinny mít nasazen jiný ochranný

prostředek dýchacích cest podle tohoto opatření, který je v lékařském potvrzení specifikován, vyjma případů, kdy

je v lékařském potvrzení výslovně uvedeno, že dotyčná osoba nemůže mít nasazen žádný ochranný prostředek

dýchacích cest.

Další výjimky z povinnosti nosit ochranu dýchacích cest jsou stanoveny aktuálně platným mimořádným opatřením

(typicky např. při konzumaci potravin a nápojů).

KROKY ŠKOLY V PŘÍPADĚ PODEZŘENÍ NA VÝSKYT NÁKAZY COVID-19

Škola má povinnost předcházet vzniku a šíření infekčních nemocí, včetně covid-19. Tuto povinnost naplní podle

zákona o ochraně veřejného zdraví tím, že zajistí oddělení žáka, který vykazuje známky akutního onemocnění, od

ostatních a zajistí pro něj dohled zletilé fyzické - izolace je určena za vrátnicí školy.

Škola nemá povinnost aktivně zjišťovat u jednotlivých žáků příznaky infekčního onemocnění, ale je vhodné věnovat

zvýšenou míru pozornosti příznakům infekčního onemocnění u žáků a při jejich zjištění je nutné volit tento postup:

 příznaky jsou patrné již při příchodu žáka do školy - žák není vpuštěn do budovy školy; v případě nezletilého

žáka za podmínky, že je přítomen jeho zákonný zástupce,

 příznaky jsou patrné již při příchodu žáka do školy a není přítomen zákonný zástupce nezletilého žáka -

tuto skutečnost oznámit zákonnému zástupci neprodleně a informovat ho o nutnosti bezodkladného

vyzvednutí/převzetí/odchodu ze školy; pokud toto není možné, postupuje se podle následujícího bodu,

 příznaky se vyskytnou, jsou patrné v průběhu přítomnosti žáka ve škole; žák si neprodleně nasadí ochranu

dýchacích cest a je umístěn na izolaci od ostatních přítomných ve škole. Škola současně informuje

zákonného zástupce nezletilého žáka s ohledem na bezodkladné vyzvednutí žáka ze školy; zletilý žák opustí

v nejkratším možném čase budovu školy.

Zákonný zástupce žáka bude telefonicky kontaktovat praktického lékaře, který rozhodne o dalším postupu.

Pokud se u zaměstnance školy objeví příznaky infekčního onemocnění (včetně covid-19), školu nebo aktivitu opustí v

nejkratším možném čase s použitím ochrany dýchacích cest a při dodržení dalších obecně známých pravidel chování

a jednání při podezření na nákazu tímto virem.

Žákovi (popřípadě zaměstnanci školy) s přetrvávajícími příznaky infekčního onemocnění, které jsou projevem

chronického onemocnění, včetně alergického onemocnění (rýma, kašel), je umožněn vstup do školy pouze v případě,

prokáže-li, že netrpí infekční nemocí.

ZAMĚSTNANCI ŠKOLY

Pokud bude nařízena karanténa zaměstnanci školy, je možné, aby po domluvě (je-li to organizačně a provozně

možné) vykonával práci z jiného místa po dobu, kdy bude v karanténě (např. distanční výuka, příprava podkladů

k výuce apod.); v takovém případě zaměstnanci přísluší plat. Pokud k dohodě nedojde, není povinností zaměstnance

po dobu karantény práci vykonávat, protože v daném období je z pohledu právních předpisů v obdobné situaci jako

v případě nemoci. O tomto rozhoduje ředitelka školy.

Podle aktuálně platného ochranného opatření Ministerstva zdravotnictví ČR, osoby, které se vracejí ze zemí s

vysokým, velmi vysokým nebo extrémním rizikem nákazy a na které se nevztahuje některá ze stanovených výjimek

(pro očkované osoby, pro osoby s prodělaným onemocněním covid-19 apod.), jsou po vstupu na území ČR povinny

se nejdříve 5. den, resp. 10. den v případě návratu ze zemí extrémního rizika nákazy, nejpozději však 14. den,

podrobit RT-PCR testu na stanovení přítomnosti viru SARS-CoV-2, pokud orgán ochrany veřejného zdraví výjimečně

nerozhodl jinak. Do doby výsledku RT-PCR testu na stanovení přítomnosti viru SARS-CoV-2 musejí uvedené osoby

setrvat v samoizolaci. Výsledek testu zašlou ředitelce školy.

Z hlediska pracovního práva samoizolace představuje jinou důležitou osobní překážku v práci na straně zaměstnance

podle § 199 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů. Po dobu trvání této

překážky v práci je zaměstnavatel povinen zaměstnanci poskytnout nejméně ve stanoveném rozsahu pracovní

volno, náhrada mzdy nebo platu ovšem zaměstnanci v tomto případě nepřísluší. Umožňuje-li to zdravotní stav

zaměstnance a povaha vykonávané činnosti, může zaměstnavatel se zaměstnancem sjednat pro dobu povinné

samoizolace výkon práce zaměstnance z jiného místa, než je pracoviště zaměstnavatele podle § 317 zákoníku práce

(tzv. home office). Výkon práce z jiného místa je možné pouze dohodnout, nelze jej nařídit.

Školní stravování

Pokud to bude možné, je žádoucí zachovávat homogenitu skupin.

Je nutné dbát na zvýšenou hygienu, mytí a dezinfekci rukou.

Není umožněn samoobslužný výdej.

Personál kuchyně používá v maximální míře předepsané ochranné prostředky.

Vyzvedávat obědy nemohou žáci v izolaci nebo s nařízenou karanténou, ale ani zákonní zástupci a třetí osoby, pokud

jsou v izolaci nebo karanténě. Rovněž nesmí do prostor školní jídelny vstupovat nemocná osoba. Strávníci musí být

usazeni tak, že mezi nimi je odstup alespoň 1,5 metru, s výjimkou strávníků sedících u jednoho stolu, u jednoho stolu

sedí nejvýše 6 strávníků, jedná-li se o dlouhý stůl, lze u něj usadit více strávníků tak, že mezi skupinami nejvýše 6

strávnících, je rozestup alespoň 1,5 metru.

Žáci (případně zaměstnanci), kteří se nepodrobní testování a současně se na ně nevztahuje žádná z výjimek (tj. žáci

a zaměstnanci, kteří jsou povinni po celou dobu pobytu ve škole nosit respirátor/roušku), jsou povinni při

konzumaci stravy a nápojů dodržovat odstup od ostatních osob (tedy těch, kteří se testují, mají ukončené očkovaní,

jsou po prodělání nemoci, případně nemohou vůbec nosit respirátor/roušku) nejméně 1,5 m. Tyto osoby mají

přesně určený a označený stůl.

Úplata za vzdělávání v ŠD a stravování

Pokud je určitému žákovi nařízena karanténa a škola není uzavřena, jedná se o jeho omluvenou nepřítomnost ve

škole a úplata se hradí.

Pokud na základě rozhodnutí KHS nebo MZd dojde k uzavření školy, platí:

Ředitelka má podle školského zákona pravomoc rozhodnout o snížení nebo prominutí úplaty v závislosti na situaci i v

jiných případech.

SCREENINGOVÉ TESTOVÁNÍ

Na počátku zahájení prezenční výuky bude provedeno plošné preventivní testování žáků základních škol v denní

formě vzdělávání, a to v rozsahu 3 antigenních testů provedených v prvních dvou týdnech září 2021.

Plošné testování bude zacíleno pouze na žáky. Zaměstnanci škol (pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci) se těmito

doručenými testy testovat nebudou.

Ve školách proběhne preventivní screeningové testování žáků s frekvencí 3x po sobě, první test se provede 1. září a

dále se testuje v termínech 6. září a 9. září 2021.

To znamená, že žáci nosí ochranný prostředek ve společných prostorech školy nebo školského zařízení, v případě,

kdy jsou usazeni, ochranný prostředek mít nemusí.

Testování nepodstupují žáci, kteří splní podmínky stanovené pro bezinfekčnost po očkování (14 dnů po plně

dokončeném očkování) nebo po prodělaném onemocnění covid-19 (po dobu 180 dní od prvního pozitivního testu

na covid-19), případně žák, který doloží negativní výsledek testu provedeného v odběrovém místě. Rodiče doloží.

Evidenci těchto žáků předkládá třídní učitel vedení školy - vždy aktuální.

Pokud se žák screeningovému testování nepodrobí, bude se moci prezenční výuky účastnit, ale za podmínek

nastavených mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví (použití ochrany dýchacích cest po celou dobu

pobytu ve škole). Zákonný zástupce žáka požadavek na neprovádění testu toto oznámí písemně ředitelce školy a

třídní učitelce (učiteli). Uvedená opatření budou v platnosti po dobu trvání screeningového testování.

Netestované osoby:

 písemně oznámí zákonný zástupce žáka ředitelce školy a TU

 povinnost nosit ochranu dýchacích cest po celou dobu pobytu ve škole, tzn. ve třídě při výuce a ve

společných prostorách školy,

 nesmí cvičit ve vnitřních prostorech; převléká se s odstupem od ostatních osob a nesmí použít sprchy,

 nesmí zpívat,

 používají samostatné hygienické zařízení určené vedením školy,

 při konzumaci potravin a pokrmů včetně nápojů nepoužívají ochranný prostředek dýchacích cest a musí

sedět v lavici nebo u stolu sami 1,5 m od ostatních osob - místo je určeno a odděleno

Žákům, kteří mají pozitivní výsledek testování, je nadále zakázána osobní přítomnost na vzdělávání. Další vzdělávání

bude probíhat v režimu jako u nemocného žáka.

Pokud žák nebude přítomen na testování na začátku vyučování, ale dostaví se na vyučování později, provede si

test pod dohledem pověřené osoby bezprostředně po svém příchodu.

V případě, že se žák dostaví v určený den testování do školní družiny před začátkem vyučování, není nezbytně

nutné, aby byl test proveden při příchodu do družiny. Žák může být testován až ve výuce.

Pravidla pro testování zaměstnanců

Škola není povinna poskytovat pro své zaměstnance testy. Povinné testování se týká všech zaměstnanců

Tato povinnost pro zaměstnance platí pouze po dobu screeningového testování žáků

Zaměstnanci jsou tedy povinni v těch samých termínech, ve kterých probíhá testování žáků, vedení školy předložit

platný negativní test z odběrového místa (Ag test ne starší 72 hodin, PCR ne starší 7 dnů) nebo je povinen podrobit

se samotestu na místě - rychlý antigenní test (RAT) na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2 určeny pro

sebetestování (použití laickou osobou), jehož výsledek bude negativní;

V případě, že nepředloží negativní test nebo se nepodrobí samotestu na místě, je zaměstnanec povinen nosit

ochranný prostředek k zakrytí úst a nosu ve všech prostorech budovy nebo ve venkovním prostoru, pokud nelze

dodržet rozestup min 1,5 metru od ostatních osob - tato povinnost je totožná s povinností žáka nosit ochranný

prostředek v případě, že se žák nepodrobuje testování a s tím, že výjimky z této povinnosti jsou také totožné.

PŘÍPRAVA k testování

Příslušný učitel (ped. pracovník) poučí o způsobu testování žáky přiměřeně věku.

Pokud to bude možné, testování proběhne samoodběrem dle návodu v příslušném testu za dodržení maximální

hygieny.

Odpad z testování bude zlikvidován bezprostředně po odběru celé skupiny.

V případě pozitivního výsledku testu je třeba pozitivně testovaného izolovat od ostatních osob do izolační

místnosti (pozitivně testovaný je vždy izolován od negativně testovaných; negativně testovaní mohou počkat na

zákonné zástupce společně v jedné třídě).

V případě, že se pozitivní test objeví ve skupině testovaných, vztahují se následující kroky izolace a opuštění výuky

na všechny žáky, kteří byli s pozitivně testovaným v kontaktu.

Škola kontaktuje zákonného zástupce, se souhlasem zákonného zástupce (který může být dán i předem) a po

náležitém poučení o nutných opatřeních během návratu domů může žák opustit školu, jinak žák vyčká v izolaci do

doby převzetí zákonným zástupcem. Při péči o podezřelého z nákazy je nutné použít ochranné osobní pomůcky

touto osobou i zaměstnancem školy.

Návrat do výuky

Žák s pozitivním výsledkem testu se může vrátit k prezenční výuce buď po předložení negativního testu RT-PCR nebo

po skončení povinné izolace; potvrzení o ukončení izolace vydává poskytovatel zdravotních služeb v oboru

všeobecného praktického lékařství nebo praktického lékařství pro děti a dorost.

Žákovi, který byl v předcházejících 2 dnech (případně 2 dnech po provedení PCR testu) v jedné třídě nebo skupině

žákem nebo pedagogickým pracovníkem, který má pozitivní výsledek testu, se neumožňuje osobní přítomnost ve

škole po dobu do zjištění výsledku konfirmačního RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 žáka s pozitivním

výsledkem preventivního antigenního testu

V případě, kdy test RT-PCR nepotvrdí infekci u pozitivně testovaného AG testem, doloží tato osoba neprodleně

výsledek škole, která dále informuje původně indikované kontakty. Všechny dotčené osoby se mohou po této

skutečnosti vrátit k prezenční výuce bez dalších potřebných kroků.

V případě, kdy test RT-PCR potvrdí infekci u pozitivně testovaného AG testem, zákonný zástupce žáka je povinen

okamžitě informovat školu o tomto pozitivním výsledku RT-PCR testu. Škola následně bezodkladně zašle příslušné

krajské hygienické stanici jméno tohoto pozitivně testovaného žáka a seznam žáků, kteří byli ve škole v kontaktu ve

stanovených dnech s tímto žákem, který měl pozitivní výsledek RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2. Krajská

hygienická stanice postupuje podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví o nařizování izolace a

karantény.

Pokud je v důsledku mimořádných opatření (například mimořádným opatřením KHS) nebo z důvodu nařízení

karantény znemožněna osobní přítomnost ve škole více než poloviny žáků alespoň jedné skupiny/třídy, přechází

nepřítomní žáci na distanční výuku po dobu trvání tohoto stavu. O způsobu distanční výuky dle podmínek rozhodne

ředitelka školy.

V ostatních případech škola nemá povinnost poskytovat nepřítomným žákům vzdělávání distančním způsobem.

Škola postupuje obdobně jako při běžné absenci.

V případě, žák odmítne jak testování, tak nošení ochranného prostředku (a nevztahuje-li se na něj mimořádným

opatřením stanovená výjimka z povinnosti nosit respirátor či roušku) v souladu s mimořádným opatřením

Ministerstva zdravotnictví nelze umožnit žákovi osobní přítomnost na vzdělávání či poskytování školských služeb.

Předávání informací o výsledcích testů

Škola bez zbytečného odkladu nejpozději v den provedení/obdržení výsledků testů elektronicky nahlásí agregované

údaje o provedeném testování dítěte nebo žáka do aplikace CovidFormsApp.

V případě potvrzeného pozitivního případu škola zašle KHS seznam žáků, kteří byli v předcházejících 2 dnech v jedné

třídě nebo skupině s jiným žákem, který měl pozitivní výsledek preventivního testu (v případě PCR testů také těch,

kteří byli s pozitivně testovaným v jedné třídě, oddělení nebo skupině 2 dny po provedení testu, provedením testu je

myšlen odběr vzorku) a také jméno samotného pozitivně testovaného žáka.

Ochrana osobních údajů

K údaji o výsledku testu konkrétního žáka musí mít přístup pouze pověření pracovníci školy.

Zpracování osobních údajů, které je prováděno v souvislosti s testováním, je prováděno na základě zákona o ochraně

veřejného zdraví, podle kterého bylo mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví vydáno, a spadá tedy pod

ustanovení o tom, že "zpracování je nezbytné pro splnění právní povinnosti, která se na správce vztahuje" (čl. 6 odst.

1 písm. C) GDPR), tzn. zpracování těchto údajů není založeno na souhlasu se zpracováním, takže školy v tomto

případě souhlas nezajišťují.

Škola provádí testování ve spolupráci s FYZIOklinikou, které předává osobní údaje žáků. Rodiče mohou nesouhlasit

s tímto postupem, toto musí písemně sdělit ředitelce školy do 1.9. 2021 (nebo den před dnem testování).

KONTAKTY

Další informační podporu ze strany MŠMT v oblastech spadajících do věcné působnosti MŠMT (tedy oblasti

pedagogicko-organizační, aplikace školské legislativy apod.) zajišťuje speciálně zřízená "koronalinka" MŠMT

(kontakty v tabulce níže) a prostřednictvím mailu koronavirus@msmt.cz. Koronalinka má zvláštní číslo určené jen pro

vedení škol a školských zařízení. Koronalinka je Vám k dispozici od 23. 8. 2021 po dobu prvních dvou týdnů školního

roku každý všední den od 8 do 16 hodin. Rovněž je možné navštívit stránky MŠMT https://koronavirus.edu.cz/, které

obsahují metodické materiály a aktuální informace ke covid-19 v oblasti školství.

Zvláštní "koronalinka" MŠMT pro vedení škol a školských zařízení:

 +420 771 139 410

 +420 771 139 398

Další kontakty na "koronalinku" MŠMT:

 + 420 770 158 757

Kontakty na Krajské hygienické stanice:

 V případě mimořádné situace v souvislosti s onemocněním covid-19 škola nebo školské zařízení kontaktuje

odbor hygieny dětí a mladistvých místně příslušné krajské hygienické stanice, tj. příslušné územní

pracoviště, dle místa sídla školy nebo školského zařízení. Seznam kontaktů je uveden na webových

stránkách krajských hygienických stanic nebo lze užít níže uvedené kontaktní adresy:

• Hygienická stanice hl. m. Prahy: hdm@hygpraha.cz

• KHS Středočeského kraje: hdm@khsstc.cz

• KHS Jihočeského kraje: marie.noskova@khscb.cz

• KHS Plzeňského kraje: petra.langova@khsplzen.cz

• KHS Karlovarského kraje: klara.coganova@khskv.cz

• KHS Ústeckého kraje: jan.bechyne@khsusti.cz

• KHS Libereckého kraje: hdm@khslbc.cz

• KHS Královéhradeckého kraje: zaneta.moravkova@khshk.cz

• KHS Pardubického kraje: lenka.labudova@khspce.cz

• KHS kraje Vysočina: kamila.hodacova@khsjih.cz

• KHS Moravskoslezského kraje: michaela.pavelkova@khsova.cz

• KHS Jihomoravského kraje: hdm@khsbrno.cz

• KHS Olomouckého kraje: dana.vranova@khsolc.cz

• KHS Zlínského kraje: ivana.lukasikova@khszlin.cz

V Praze dne 18.8. 2021

Mgr. Michaela Lipertová

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky